Saul Austerlitz - A Jóbarátok-generáció

img_2469.jpgAzt hiszem én igazán a Jóbarátok-generációhoz tartozom, mert pontosan egyidős vagyok a sorozattal. Nagyon vártam már ennek a könyvnek a megjelenését és hogy végre a kezembe vehessem és úgy gondolom megérte.

A könyv fejezetről fejezetre végigvezet bennünket a sorozat ötletének megfogalmazódásától kezdve a szereplőválogatáson át az elindulásig, majd az elsöprő sikerig. Elképesztőnek tartom, hogy ez a több, mint negyed százada elindult sorozat még mindig ennyi nézőt szegez a képernyők elé manapság is és meg tudja szólítani a fiatalabb generációt. Én is számtalanszor újranéztem már a sorozatot, sőt sokszor azon kapom magam, hogy ha rossz kedvem van, bekapcsolok egy epizódot. Hogy miért? Talán azért, mert a Jóbarátok valami olyan időtálló hangulatot teremtett meg, ami az idősebbeket nosztalgiával, a fiatalokat pedig valamiféle idillel szólítja meg. A sorozat nézése közben azt érezzük, hogy bármilyen rossz dolog történik az életben, a barátok mindig ott lesznek mellettünk. Azt hiszem, többek között ez vonz még mindig annyi nézőt a képernyők elé. Nem beszélve a páratlan helyzetkomikumról, a történetnek még mindig van aktualitása.

Maga a könyv eléggé részletes. Sok szó esik az írókról, rendezőkről, producerekről és arról, hogy milyen fáradhatatlanul dolgoztak egy-egy epizód elkészítésén, akár napi 16-18 órát. A szereplőválogatás szintén nagyon érdekes folyamat lehetett, ahol sokszor a szerencsén múlott, hogy pontosan azok a színészek kerültek a stábba, akiket Kauffman és Crane elképzeltek a szerepre. Végig úgy éreztem, hogy egy nagy család jött létre, és dolgozott egy évtizeden keresztül ezen a kasszasikert jelentő sorozaton, amelynek végén nagyon nehéz volt a búcsú.

A könyv olvasása közben sok érdekes kulisszatitkot tudtunk meg, nemcsak a színészekről és a forgatásról, hanem egyéb stábtagokról is. Nekem a szerződésekről, anyagiakról és egyéb adminisztrációról szóló részek kissé túl részletesek voltak, se egyébiránt élveztem a könyvet és sok új érdekességet tudtam meg, de mindenekelőtt kedvet kaptam a sorozat újranézéséhez is.